We kennen Berlijn vooral als een hippe stad met leuke eethuisjes en bars, toffe boetiekjes en interessante musea. Ideaal voor een citytrip dus. En eentje waar je de kinderen mee naartoe kan nemen. Want Berlijn weet tegelijk een bruisende plek en een kindvriendelijke stad te zijn. En wel om de volgende redenen.

 

Prenzlauer Berg: dens, hip en kindvriendelijk

Prenzlauer Berg in het voormalige Oost-Berlijn is een van de meest dense buurten van de stad. Ten tijde van de val van de Berlijnse muur was het nog een vervallen en slecht onderhouden wijk. Een walhalla voor kunstenaars en studenten omdat de prijzen hier laag waren, maar de locatie toch erg centraal. De wijk was echter geen plek om kinderen op te laten groeien: het ontbrak er aan groenruimte en speelmogelijkheden.

Het contrast met vandaag kan niet groter zijn. Prenzlauer Berg is ondertussen een van de leukste stadsdelen van Berlijn met zelfs het hoogste geboortecijfer in de stad. Het is nog altijd een bruisende plek met leuke boetiekjes en hippe cafés. Maar de wijk biedt nu ook ruimte voor kinderen.

En dat was precies de bedoeling van het stadsbestuur. Met de slogan ‘deze stad is er ook voor kinderen’ ging het stadsontwikkelingsbedrijf S.T.E.R.N. met de opdracht aan de slag om de schaarse publieke ruimte kindvriendelijk in te vullen. S.T.E.R.N. deed dat in cocreatie met de bewoners van de wijk. Ze werden niet alleen betrokken bij het ontwerp en ontwikkeling van het project, maar werden ook ingeschakeld in het gebruik en onderhoud van de openbare ruimte. Het resultaat: een netwerk van 50 groenruimtes, speelpleinen en faciliteiten voor kinderen en jongeren.

Berlijn won in 2005 de Europese planningsprijs met het project ‘deze stad is er ook voor kinderen’.

 

Robinson Crusoe-speelterreinen: verboden voor ouders

Een van de speelplekken in Prenzlauer Berg is Kolle 37, een van de vele avonturenspeelterreinen (soms Robinson Crusoe-speelterreinen genoemd) in Berlijn. Een avonturenspeelterrein is een outdoor speelplek waar kinderen vrij kunnen experimenteren met het materiaal dat er ligt.

Kolle 37 is 4.000 m² groot en vult een stedelijke leegte die werd veroorzaakt door een bominslag. Het leuke aan zo een avonturenspeelterrein is dat het nooit af is. Kinderen kunnen er naar believen bouwen en ontmantelen en zo hun eigen speelplek ontwerpen. Ze kunnen hamers, nagels, zagen, bakstenen, hout en andere natuurlijke materialen gebruiken om hutten of toestellen te bouwen. De kinderen doen dit allemaal zelf onder begeleiding van een team van jonge pedagogen. Voor ouders is Kolle 37 verboden terrein. Enkel op zaterdag kunnen ze het werk van hun kinderen komen bewonderen.

Kolle 37 toont aan dat avontuurlijk spelen in de stad nog kan. Kinderen hebben er de nodige ruimte en tools om zich te ontplooien en hun verbeelding te gebruiken. Ze leren er beslissingen te nemen en hun eigen wereld te creëren. Of de stad van morgen.

 

Groene scholen

Groene school - Berlijn

Groene school – Berlijn

Niet alleen de openbare ruimte is kindvriendelijk en groener geworden. Sinds 1983 kregen meer dan 500 scholen in Berlijn een groene facelift. Dat is dankzij de organisatie ‘Grün macht Schule’ die scholen adviseert en ondersteunt bij het ontwerpen van speelplaatsen. Ze doen dat steeds in cocreatie met de leerlingen en hun ouders. Populair is de wilde tuin met robuuste wilgen, netels en onkruid waar ook dieren zich graag nestelen. Vaak wordt ook regenwater herbenut, want kinderen blijken dol te zijn op waterpompen. Regen belet hen helemaal niet om buiten te spelen.

 

Duurzame mobiliteit

70% van de verplaatsingen in Berlijn gebeurt met het openbaar vervoer, met de fiets of te voet. Als dense stad, heeft Berlijn al lang een sterk uitgebouwd openbaar vervoer. De voorbije jaren investeerde het stadsbestuur ook in infrastructuur voor fietsers. Berlijn telt ondertussen meer dan 1.000 km aan fietspaden, waarvan 662 km gescheiden van de rijweg. Door een uitbreiding van de zone 30, is ook elders in de stad fietsen veiliger geworden. Met resultaat: in 2012 verplaatsen de Berlijners zich 40% meer met de fiets dan in 2004.

Maken we samen de stad?

Andere artikels

Waarom we bij stadsontwikkeling meer moeten experimenteren

Waarom we bij stadsontwikkeling meer moeten experimenteren

Stadsontwikkeling beïnvloedt het dagdagelijks leven van stadsbewoners en passanten. De herinrichting van een buurt bevordert of verhindert sociaal contact, het bepaalt mee voor welk vervoersmiddel we kiezen en maakt dat we ons veilig voelen of net niet. Maar hoe weten...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This